Večer Tříkrálový

Večerem Tříkrálovým končí období tzv. dvanácti posvátných nocí. Anglosaská tradice jimi interpretuje období mezi svátkem zrození Mesiáše a návštěvou Tří králů / mágů. Dvanáct posvátných nocí (a dnů) jako orákulum symbolicky předznamenává dvanáct nadcházejících měsíců nového roku.
Dvanáctá noc (Twelve Night - 5.1.) v předvečer svátku Tří králů předjímá dvanáctý měsíc, zakončuje starý a otevírá nový cyklus, jako Uroboros, had požírající vlasní ocas. Dary tří králů / mágů v tomto výkladu, či úhlu pohledu, symbolizují zrození božího syna, boží dar lidstvu. Zlato, kadidlo, myrha…
ZLATO
Hodnota zlata přetrvala věky. Ne pro každého však bylo pouze synonymem bohatství a moci. Výjimečné osobnosti starověku v něm dokázaly rozpoznat zcela jedinečnou substanci a připisovaly mu mocné terapeutické účinky. Jak popisuje Lawrence M. Principe ve své vynikající knize o alchymii, někteří alchymisté raného novověku se pokoušeli získat ze zlata „tinkturu“, která obsahovala barvu kovu, nazývanou Aurum potabile, nebo také Sulfur of gold, Anima auri - Duše zlata. Někteří věřili, že jde o pitné zlato - univerzální všelék připravený ze zlata. Pitelné zlato nemělo pouze terapeutický význam. Vyplývá to z práce o Aurum potabile od slavného anglického botanika Nicolase Culpepera (1610-1654), v němž autor propisuje jeho působení na „elementární, nebeský a intelektuální“ svět. Uživatelé koloidního zlata se o výjimečných účincích mohou přesvědčit dodnes.
KADIDLO
Užívání pryskyřice stromu Boswelia sacra má tisíciletou tradici. Dala vzniknout nejstarší obchodní cestě světa tzv. Kadidlové stezce (3500 BC), která vedla z kolébky kadidla - jižní Arábie, nazývané „Arabia Felix” (Jemen, Omán) - do Egypta, severní Arábie, Evropy i daleké Číny. Léčivé i spirituální účinky extrahované či pálené pryskyřice byly tak mocné, že neznáme kulturu starověkého světa, která by je nevyužívala. Léčivé účinky známé od nepaměti dnes potvrzuje moderní věda. Kadidlo se používá při zánětech orgánů, pohybového aparátu i očí a při léčbě závažných civilizačních onemocnění. Kosmetický průmysl dneška odhalil (či znovu objevil) jeho omlazující účinky.
Kromě terapeutických účinku kadidla však byly a dodnes jsou zcela zásadní účinky spirituální. Vonný dým zahřívaného kadidla působí na limbické centrum jako duševní tonikum, otevírá psychiku duchovním prožitkům a rozšiřuje vědomí. Nejlépe se o tom přesvědčíte sami… Několik zrnek kadidla jemně zahřívejte nad svíčkou (bez použití žhavého uhlíku) a jemně vdechujte. Vrozená čichová paměť vás povede do pradávných měst Arábie, Mezopotámie, Egypta, Číny a za několik okamžiků přepíše traumatizující současnost do hedonického pocitu slasti.
Dobrá rada nakonec: Nenechte se zmást marketingovými mytologiemi prodejců esenciálních olejů. Hlavní účinná složka, ve vodě rozpustná kyselina boswellová, se v éterických olejích nevyskytuje! Doporučujeme probrodit se vrstvou povrchních informací a obrátit se k respektabilním studiím současné vědy, či naopak hledat tradiční způsoby použití. Kdo hledá najde!
MYRHA
Myrhový strom (Commiphora myrrha) roste nejčastěji v suchých oblastech severní Afriky, Arabského poloostrova i Indie. Prosperuje na přímém slunci v nehostinných podmínkách a divoké stromy v kamenité krajině vydávají až 1 kilogram vonné pryskyřice ročně. Stejně jako u kadidla stačí nařezat kůru a v hojivém procesu začne z nitra stromu vytékat míza. Krůpěje mají hořkosladkou vůni a červenohnědou barvu. Starořecký lékař Dioscorides (40-90 n. l.). ve své pětidílné encyklopedii De Materia Medica věnuje myrze (Commyphora myrrha) několik stran a doporučuje ji proti kašli, bolesti hrudníku i při onemocnění ledvin. Užívat se může také proti chrapotu a špatnému dechu, střevním červům nebo zánětu dásní. A v neposlední řadě pomáhá léčit bolestivé rány na kůži. Vonná mast z myrhy hraje významnou roli i v jiné části Ježíšova příběhu a starozákonní Bible je dalším svědectvím, že myrha byla součásti starověké léčebné a spirituální praxe.
Perský filozof a lékař Ibn Siná / Avicenna (980-1037 n. l.), pravděpodobně nejvýznamnější lékař středověku, potvrzuje Dioscoridovy zkušenosti a věnuje se myrze rovněž velmi podrobně v druhé knize svého Kánonu medicíny. Za nejdůležitější přínos myrhy považuje schopnost léčit žaludeční potíže a pozitivní vliv na trávení. I dle Avicenny hojí jizvy, záněty zubů, zbavuje špatného dechu a léčí poranění kůže.
Novodobá farmakologická studie zkoumající synergické účinky obou substancí uvádí: …Na Západě se kadidlo a myrha používaly jako kadidlo při náboženských a kulturních obřadech již od starověku; v tradiční čínské a ajurvédské medicíně se používají především k léčbě chronických onemocnění. Hlavními chemickými složkami kadidla a myrhy jsou terpenoidy a silice. Jejich společné farmakologické účinky jsou protizánětlivé a protirakovinné. Zajímavé je, že v tradiční čínské medicíně jsou kadidlo a myrha po tisíce let kombinovány a jejich synergie vykazuje lepší léčebné účinky, než jejich samostatné použití. Poté, co spojení kadidla a myrhy vytvoří směs, dojde k řadě změn v jejich chemickém složení jako jsou zvýšení hlavních účinných látek, vymizení nativních chemických složek a vznik nových. Farmakologické účinky této kombinace se zároveň zdají až magicky silné a vykazují zvýšené protizánětlivé, protirakovinné, analgetické, antibakteriální efekty.